På norsk / In English

E-CO Energi AS
Besøksadresse:
C. J. Hambros plass 2C, Oslo
E-post: energi@e-co.no

Post- og fakturaadresse:
E-CO Energi AS
Postboks 1050 Sentrum
0104 OSLO
Tlf: 24 11 65 00

Kontoradresser

 

E-CO i sosiale medier:

 

Mot en digital fremtid

05.06.17

2016 var året da digitalisering og digital disrupsjon var på alles lepper. Selv om denne prosessen har foregått i flere år er det i løpet av kort tid blitt tydelig for oss at den digitale transformasjonen preger alle deler av samfunnet. Eksisterende forretningsmodeller og verdikjeder endres, og det utvikles nye løsninger og markedsmodeller, også i kraftnæringen. I E-CO tar vi grep for å være med på denne utviklingen.

Den digitale transformasjonen vi observerer, endrer måten vi arbeider på. Alle virksomheter vil berøres fordi digital informasjons og dataflyt inngår i alle produksjonsprosesser. Alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert. Det er likevel viktig å understreke at vi alltid vil ha behov for flinke, kreative mennesker.

Denne utviklingen representerer store muligheter, men også en trussel. Om vi ikke møter dette offensivt, risikerer vi å bli satt på sidelinjen.

Det har skjedd store forandringer i kraftmarkedet. Alle vi som er involvert i norsk kraftnæring har sett på nært hold hvordan lavere kraftpriser påvirker oss. Selskapenes lønnsomhet er kraftig svekket, og utbyttet redusert. Samtidig er det store investeringsbehov i næringen og rammevilkårene er i endring. Kravet om selskapsmessig og funksjonelt skille, nye finansielle reguleringer og mulighetene som følger av bedre datatilgang på drift og produksjon gjør det stadig mer krevende å drive mest mulig rasjonelt og maksimere verdiskapingen fra virksomheten.

Skal vi dra fullt nytte av digitaliseringen og møte det nye konkurransebildet, må selskapsstrukturen i næringen moderniseres. Jeg håper vi i årene som kommer skal se en mer offensiv holdning til samarbeid om gode løsninger, enten gjennom konsolidering av selskaper eller nye former for samarbeid.

Vi i E-CO ønsker å møte den digitale transformasjonen offensivt. Om vi skal få mer ut av ressursene våre, må vi jobbe smartere. Vi har derfor i 2016 etablert en ny IT-strategi som skal bidra til at vi utnytter fordelene ved digitaliseringen og samtidig unngår fallgruver. IT-strategien har flere elementer. Skytjenester skal være den foretrukne plattformen fordi de er mer skalerbare, mer effektive og ofte en forutsetning for å få gjennomført andre elementer i strategien. Vi skal bli mer mobile. Vi skal digitalisere og ikke minst forenkle arbeidsprosessene i organisasjonen. Vi vil også benytte oss av de mulighetene sensordata og maskinlæring gir. I fremtiden vil maskinene i stor grad selv fortelle oss når de trenger vedlikehold.

Vi er godt i gang med å implementere flere av punktene i IT-strategien, men dette er et kontinuerlig arbeid. Med IT-strategien har vi en klar retning for hvor vi skal.

I 2017 feirer vi at det er 125 år siden selskapets forløper Christiania Electrisitetsverk tente det første elektriske gatelys i hovedstaden. Samtidig som et slikt jubileum gjør oss veldig klar over det solide fundamentet fortidens medarbeidere og eiere har lagt for dagens virksomhet, ønsker vi å bruke jubileet til å se vel så mye fremover og forberede oss på fremtiden.

Jeg er meget fornøyd med at vi i 2016 har hatt bare én skade og god tilgjengelighet på kraftanleggene. Det er takket være dyktighet og langsiktig arbeid hos alle våre ansatte. Jeg takker de ansatte for innsatsen og ser frem til at vi sammen skal arbeide frem gode, effektive, digitale løsninger i tiden som kommer.

Tore Olaf Rimmereid
Administrerende direktør